Jdi na obsah Jdi na menu
 


Za smrt princezny Diany může řidič a paparazziové....

7. 4. 2008

Za smrt princezny Diany může řidič a paparazziové, potvrdila porota

  Diana, princezna z Walesu a egyptský milionář Dodi Al Fayed

Smrt princezny Diany a jejího partnera Dodiho Al Fayeda v roce 1997 způsobilo nezodpovědné řízení jejich řidiče Henryho Paula a pronásledování paparazziů. Rozhodla o tom v pondělí porota na závěr řízení britského koronera.

Diana, princezna z Walesu

Narodila se 1. července 1961 v Sandringhamu, zemřela 31. srpna 1997 v Paříži. 

Pocházela z britské hraběcí rodiny, za svobodna se jmenovala Spencerová. 

V únoru 1981 oznámila zasnoubení s korunním princem Charlesem, 29. července téhož roku si ho vzala. Manželé žili od konce roku 1992 odděleně, o čtyři roky později byli rozvedeni. Měli spolu dva syny, Williama (1982) a Harryho (1984). 

Diana byla členkou a patronkou mnoha nadací. Pracovala například pro Červený kříž. Před svatbou s Charlesem působila i v londýnské školce.

7. 4. 2008 17:58 - 7. 4. 2008 18:13 Aktualizováno - LONDÝN

S rozhodnutím koronera definitivně vzaly za své všechny konspirační teorie týkající se princezniny smrti.

Vyšetřování havárie v pařížském tunelu před jedenácti lety trvalo půl roku. Porota rozhodovala, zda za smrt princezny a jejího přítele mohla nezodpovědnost, náhoda či jestli za ní nestál plán další strany.

Koroner Scott Baker uvedl, že nebyl shledán žádný důkaz, že by si zabití Diany objednal vévoda z Edinburghu, princ Philip, rozvědka MI6, či někdo jiný, jak tvrdil Al Fayedův otec Mohamed. Soudní experti před časem uvedli, že Francouzi po havárii chybně manipulovali se vzorky krve, což v Al Fayedovi mohlo oprávněně vzbudit podezření.

Princezna Diana zachycená na bezpečnostní kameře hotelu Ritz krátce před svou smrtí.

Princezna Diana zachycená na bezpečnostní kameře hotelu Ritz krátce před svou smrtí.


Vyšetřovatelé již dříve dospěli k závěru, že viníkem havárie pod pařížským Pont de l'Alma je řidič Henri Paul, který byl v době smrtelné nehody pod vlivem alkoholu a utišujících prostředků.

Vychýlení vozu z dráhy způsobila jízda rychlostí 180 km/h, při níž se vůz stal neovladatelným. Ke skutečnosti značně přispěla i přítomnost bulvárních fotografů, kteří Dianino auto pronásledovali.

Havarovaný automobil v pařížském tunelu Alma

Havarovaný automobil v pařížském tunelu Alma.

Otec Dodiho Mohamed letos v únoru při výslechu u soudu navíc řekl, že princezna byla těhotná. Podle něj mu to sdělila krátce před smrtí a byl jediným člověkem, který to věděl.

 Jak šlo vyšetřování Dianiny smrti:
31. srpna 1997 - Mercedes S 280 v tunelu pod Place de l'Alma v centru Paříže krátce po půlnoci narazil do sloupu. Řidič Henri Paul a Dianin přítel Dodi Al Fayed zemřeli okamžitě, Diana zemřela ve 4:00 místního času v nemocnici. Přežil pouze její bodyguard Trevor Rees-Jones.
1. září 1997 - Zjištěno, že řidič Henri Paul měl v krvi alkohol, trojí laboratorní zkouška ukázala 1,8 promile. V krvi byly nalezeny i stopy léků proti depresi.
2. září 1997 - Nařízeno vyšetřování devíti fotografů a jednoho motocyklisty, kteří pronásledovali auto. Byli zažalováni pro "neúmyslné zabití a zranění osob" a "neposkytnutí pomoci ohroženým osobám".
9. října 1997 - Policie začala hledat tajemný fiat Uno podle hypotézy o možnosti střetu limuzíny s jiným vozidlem těsně před nárazem do pilíře. Na pravé straně vraku mercedesu se našly částečky barvy "bianco corfu", které se používaly pro výrobu několika typů Fiatu, především pro Fiat Uno z let 1983 až 1987. Auto se nikdy nenašlo.
3. září 1999 - Francouzská prokuratura zastavila trestní řízení proti fotoreportérům původně obviněným z podílu na tragédii. Zastavení stíhání potvrdil 4. dubna 2002 i francouzský kasační soud jakožto poslední soudní instance v zemi.
30. srpna 2000 - Al Fayed zažaloval americké tajné služby s cílem dosáhnout vydání dokumentace, kterou shromáždily při tajném vyšetřování okolností neštěstí.
30. října 2002 - Al Fayed zažaloval Francii u Evropského soudu pro lidská práva, protože prý tamní justice nevyšetřila úplně okolnosti havárie.
20. listopadu 2002 - Další vyšetřování z popudu Al Fayeda ve Francii: celkem tři fotografové obžalováni z porušování práva na soukromí, neboť údajně pořizovali snímky mrtvé Diany a Dodiho.
6. ledna 2004 - Zahájeno britské veřejné vyšetřování příčin nehody. V prosinci 2006 vyvráceno, že by se Diana stala obětí vražedného spiknutí. Potvrzeno, že mercedes, v němž princezna zahynula, měl těsně před tragickým koncem jízdy lehkou kolizi s bílým Fiatem Uno. Řidiče se nepodařilo vypátrat.
8. července 2007 - Začala další, patrně poslední, fáze vyšetřování příčin smrti Diany v Británii.
2. října 2007 - V Londýně začalo koronerovo řízení o příčinách smrti princezny Diany. Porota má rozhodnout, zda to skutečně byla autonehoda, zda to byla vražda nebo zda to nelze určit.
31. března 2008 - Britský koroner zamítl teorii, že se Diana stala obětí spiknutí. Řekl porotě, že má na výběr tři verdikty - že princezna a její partner Dodi Al Fayed zahynuli při autonehodě, v důsledku hrubé nedbalosti paparazziů nebo v důsledku hrubé nedbalosti řidiče Henriho Paula.
7. dubna 2008 - Porota na závěr řízení britského koronera rozhodla, že smrt Diany a jejího partnera způsobilo nezodpovědné řízení jejich řidiče Henryho Paula a pronásledování paparazziů.
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář