Od až po...
Kronika | |
1899 | Uzavřením kontraktu s konstruktérem Friedrichem Lutzmannem z Dessau začíná v Rüsselsheimu výroba automobilů. Prvním vyrobeným vozem je Opel Patent Motor Car, System Lutzmann. |
1901 | Smlouva s Francouzem Alexandrem Darracquem o licenční výrobě jeho vozu. Vzniká první motocykl Opel. |
1902 | Na první podvozky Darracq je stavěna karoserie Opel a vozy jsou prodávány pod jménem Opel-Darracq. První model Opel vlastní konstrukce se objevuje na sklonku tohoto roku - jde o model 10/12 HP s nově vyvinutým dvouválcovým motorem. |
1903 | Opel začíná vyrábět první čtyřválcový model 20/22 HP. |
1906 | Otevření filiálky v Berlíně. Výroba automobilky Opel se dostává přes hranici 1000 vozů. |
1907 | Na závodech o Cenu císaře Opel získává trofej pro nejlep±í německý vůz. |
1909 | Uvedením modelu Opel 4/8 HP, přezdívaného "Doktorwagen" udělala automobilka Opel zásadní krok k přiblíµení automobilu nej±ir±í veřejnosti. |
1910 | Opel zavádí modulární systém výroby: Předem připravené karoserie je moµné kombinovat s různými podvozky a motory. |
1911 | Opel obsazuje dal±í sektor trhu: Společnost vyrábí první letecký motor, který je určený pro Eulerův dvojplo±ník. Rüsselsheimská společnost vyrábí také motorové pluhy pro velké zemědělské farmy. |
1912 | Výroba automobilů Opel se dostává přes hranici 10 000 vozů. Na základě zku±eností s obrovským poµárem v roce 1911 vyvíjejí konstruktéři společnosti Opel "Rüsselsheimské motorové poµární čerpadlo". Zprvu slouµí pouze pro potřeby hasičského druµstva automobilky Opel, později se v±ak velmi úspě±ně prodává hasičským sborům různých měst. |
1913 | Opel připravuje pro nadcházející sportovní sezonu zcela nový závodní vůz se čtyřválcovým motorem o objemu 2 l, který je vybavený čtyřventilovou technikou a vačkovou hřídelí v hlavě válců. Ta je poháněná samostatnou vertikální hřídelí. |
1914 | Poznatky z uplynulé závodní sezony roku 1913 zúročuje Opel ve stavbě unikátního závodního a rekordního vozu. Jeho motor má objem 12,3 l, coµ z něj dělá historicky největ±í motor, který se kdy v Rüsselsheimu vyráběl. Automobilka Opel roste a stává se největ±ím německým výrobcem automobilů. Rozjíµdí se výroba úspě±ného modelu Opel 5/14 HP, přezdívaného "Püppchen" - "Panenka". |
1916 | Opel začíná vyrábět první ±estiválcový model 18/50 HP, jehoµ motor má objem 4,7 l. |
1919 | Opel otevírá závodní a zku±ební dráhu jiµně od Rüsselsheimu. Komplex, který zahrnuje obvodovou oválnou dráhu s klopenými zatáčkami, je vůbec prvním testovacím okruhem v Německu. Teprve dlouho po něm vznikají slavné závodní okruhy, jako např. berlínský Avus nebo proslulý Nürburgring. |
1924 | Opel investuje milion zlatých marek do modernizace automobilové výroby a stává se prvním výrobcem automobilů v Německu, který začíná v sériové výrobě vyuµívat montáµní linku. Prvním modelem, vyráběným touto moderní metodou, se stává Opel 4/12 HP, známý spí±e pod přezdívkou "Laubfrosch" - "Rosnička". Vyvíjí se i sí» obchodníků s automobily Opel. Dealeři začínají pracovat podle standardizovaných servisních postupů a za odvedené práce si účtují předem stanovené pevné ceny. |
1926 | Díky revolučním výrobním metodám a vysoké poptávce můµe Opel sniµovat cenu modelu "Rosnička" - z původních 4 500 marek cena klesla postupně na 2 980 marek a je±tě o něco později se dostala dokonce pod hranici 1 990 marek. Opel tímto způsobem opět ukázal, µe chce automobil přiblíµit co nej±ir±ím vrstvám obyvatel. |
1928 | S trµním podílem 37,5 procenta je Opel největ±ím německým výrobcem automobilů. Během příprav na uzavření partnerství s firmou General Motors se Opel mění na akciovou společnost. V modelu Regent se poprvé objevuje osmiválcový motor Opel. Představuje se progresivní motocykl "Opel Motoclub" s ocelovým lisovaným rámem. Fritz von Opel zahajuje svůj rekordní program s raketovými automobily RAK. První prototyp RAK 1 dokáµe zrychlit z 0 na 100 km/h za osm sekund. Krátce nato dosahuje Fritz von Opel na berlínském okruhu Avus nejvy±±í rychlosti 238 km/h. |
1929 | General Motors získává v Opelu vět±inový akciový podíl. Opel se stává prvním německým výrobcem, který otvírá poji±»ovací společnost a vlastní banku pro financování splátkových plateb. |
1931 | General Motors získává zbývajících 20 procent akcií Opelu. Opel vyrábí nákladní automobil "Opel Blitz" a stává se prvním výrobcem, který otvírá vlastní servisní ±kolicí středisko. |
1935 | Opel představuje model Olympia, první velkosériově vyráběný německý automobil s celokovovou samonosnou karoserií. Díky ní je nový vůz výrazně lehčí, bezpečněj±í, aerodynamičtěj±í. S modelem Olympia Opel uvedl do sériové výroby také nové výrobní metody, jako například "svatbu", během které se při jediné montáµní operaci spojuje karoserie s kompletním podvozkem. V Brandenburgu se staví závod na výrobu nákladních automobilů s roční výrobní kapacitou 25 000 vozů Opel Blitz. Opel se stává prvním německým výrobcem automobilů, jehoµ výroba překračuje hranici 100 000 vozů ročně. |
1936 | Objevuje se Opel Kadett první generace, který je také vybavený samonosnou celokovovou karoserií. S roční výrobou 120 293 vozů se Opel stává největ±ím producentem automobilů v Evropě. |
1937 | Opel se plně soustředí pouze na výrobu automobilů a výrobu jízdních kol prodává firmě NSU - do této doby bylo vyrobeno na 2,6 milionu bicyklů. |
1939 | Opel má pozici největ±ího a nejprogresivněj±ího výrobce automobilů v Evropě. Původně malá rodinná firma se nyní zaměstnává 25 374 pracovníků. |
1940 | Opel se dostává přes rekordní hranici jednoho milionu vyrobených automobilů - jubilejním vozem se stává model Opel Kapitän. V říjnu tohoto roku je výroba osobních automobilů na základě nařízení vládnoucí nacistické strany zmraµena. Jako doplněk výroby nákladních automobilů Blitz (mezi kterými nechybějí verze s pohonem v±ech kol) se v Rüsselsheimu začínají vyrábět podvozky, kabiny a neprůstřelné letecké palivové nádrµe. |
1944 | Polovina rüsselsheimského závodu je zničena, také závod v Brandenburgu je téměř celý zničen. |
1945 | Veškeré výrobní zařízení modelu Kadett je rozmontováno a jako válečná reparace převezeno do Sovětského svazu. |
1946 | Pouhých několik měsíců po skončené druhé světové války Opel obnovuje svoji výrobu. Z továrny vyjíµdí první poválečný Opel - 1,5tunový nákladní automobil Opel Blitz. |
1947 | V následujícím roce se znovu rozjíµdí osobních automobilů, na trhu se objevuje modernizovaná verze předválečného modelu Opel Olympia. |
1950 | Obnova a rekonstrukce rüsselsheimského závodu je dokončena. |
1951 | Opel jako první německý výrobce otvírá zkušební dráhu přímo v areálu továrny v Rüsselsheimu. |
1953 | Vyjíždí nový Opel Olympia Rekord, první model Opelu se samonosnou pontonovou karoserií bez dosud obvyklých vystupujících blatníků. Roční výroba Opelu se opět dostává přes hranici 100 000 vozů. |
1956 | Z výrobní linky sjíµdí uµ dvoumiliontý automobil značky Opel. Rekordmanem se stává model Kapitän, který se pro tuto slavnostní příleµitost přizdobil pozlacenými doplňky. |
1962 | V Bochumi se otvírá zcela nový závod určený pro výrobu nového modelu Opel Kadett. |
1966 | Dal±í výrobní rekord, tentokrát v závodě v Bochumi: Z výrobní linky sjíµdí miliontý Opel Kadett. Opel otvírá testovací středisko v Dudenhofenu a závod na výrobu komponentů v Kaiserslauternu. |
1968 | Veřejnosti se představuje výrazný model Opel GT, uvedený velkou reklamou, jejímµ hlavním sloganem bylo: "Pouze létání je zábavněj±í." |
1971 | Výroba automobilů Opel se přehoupla přes magickou hranici deseti milionů vyrobených automobilů. Desetimiliontým Opelem se stal model Rekord Caravan. |
1972 | Opel je největ±ím německým výrobcem, jehoµ trµní podíl činí 20,4 procenta. Upravený Opel GT s novým vznětovým motorem ustavil na zku±ebním okruhu v Dudenhofenu dva světové a osmnáct národních rekordů. |
1979 | Opel uvádí model "Kadett D", který se stává prvním Opelem s pohonem předních kol. |
1981 | Studie "Tech 1" demonstruje zájem konstruktérů automobilky Opel o otázky aerodynamiky automobilů. Tato studie se díky svému koeficientu odporu vzduchu cx = 0,235 stává světovým rekordmanem. |
1982 | Opel připravuje výrobu nového Opelu Corsa ve ±panělské Zaragoze. Soutěµní jezdec Walter Röhrl se spolujezdcem Christianem Geistdörferem vyhrává na Asconě 400 Rally Monte Carlo a stává se celkovým vítězem světového soutěµního ±ampionátu. |
1983 | Opel Senator vyrobený v rüsselsheimském závodě se stává uµ dvacetimiliontým automobilem značky Opel. |
1984 | Představuje se model Kadett E. Se svým koeficientem odporu vzduchu cx = 0,30 se Kadett E stává nejaerodynamičtějším vozem své třídy na světě. |
1985 | Opel se stává prvním výrobcem automobilů v Německu, který do všech svých modelů nabízí katalyzátory. |
1989 | Opel se stává prvním výrobcem automobilů v Evropě, který všechny své modely standardně vybavuje katalyzátory. |
1990 | Opel je první automobilkou, která uvádí do praxe recyklační řetězec pro plastové součásti. |
1991 | Opel Astra, nástupce modelu Kadett, je vybavená bezpečnostním systémem Opel, zahrnujícím např. boční výztuhy, sedadly, zabraňujícími podklouznutí osoby pod bezpečnostními pásy a předpínači bezpečnostním pásů. Poprvé se v nabídce Opelu objevuje vůz kategorie off-road - model Frontera, který se velmi rychle stává leaderem trhu. |
1992 | Opel otvírá moderní závod v Eisenachu, který pouµívá řadu převratných výrobních metod a organizačních schémat. Zku±enosti s novým systémem z Eisenachu jsou potom vyuµívány při rekonstrukcích nebo výstavbě nových závodů Opel po celém světě. |
1994 | Třicetimiliontým vyrobeným Opelem se stává ±pičkový model Opel Omega MV6. |
1995 | Opel se stává první německou automobilkou, která v±echny své modely vybavuje velkoobjemovými airbagy pro řidiče a jeho spolujezdce. Jako první na světě představuje Opel v novém modelu Vectra systém uchycení pedálů PRS (Pedal Release System) a hybridní airbagy. and front-seat passenger. |
1996 | Opel představuje svůj první velkoprostorový model Sintra. Pod kapotou vozů Opel se ve světové premiéře objevují přeplňované vznětové motory s přímým vstřikováním a čtyřventilovou technikou. V Rüsselsheimu se rozbíhá výroba modelu Cadillac Catera, který technicky vychází z modelu Opel Omega. Manuel Reuter se s vozem Opel Calibra stává vítězem ±ampionátu cestovních vozů ITC. |
1997 | Na autosalonu v ®enevě Opel představuje futuristickou studii Signum. Do modelů Vectra a Omega je moµné objednávat navigační systémy. Na trhu se poprvé objevují tříválcové automobily evropského výrobce - jde o model Corsa, poháněný litrovým tříválcem se čtyřventilovou technikou. Na podzimním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem si dobývá premiéru nová Astra a kompaktní velkoprostorová Zafira. Opel zahajuje svoji modelovou ofenzívu, jejímµ výsledkem je uvedení 26 nových modelů a verzí do roku 2001. V Essenu se představuje Opel Vectra i500. V nabídce lehkých uµitkových vozů Opel se objevuje model Arena. |
1998 | Rozjíµdí se výroba nového Opelu Astra. Představuje se nový Opel Monterey, Frontera a čtyřdveřová Astra. Z výrobní linky v závodě v Rüsselsheimu vyjíµdí Opel Vectra výrobního čísla 1 000 000. |
1999 | Hvězdami stánku automobilky Opel na jarním autosalonu v Ženevě se stávají modely Speedster a Concept A. Sportovně laděný Speedster, který se hlásí k odkazu legendárního Opelu GT, je poháněný výkonným hliníkovým čtyřválcem o objemu 2,2 l. Concept A je vybavený motorem, který dokáµe spalovat jak benzin, tak stlačený plyn. Středem pozornosti je i modernizovaná Vectra s celou ±kálou moderních výkonných motorů. !!! OMLUVTE CHYBY KLÁVESNICE !!! ± - Š |