Od až po...
Kronika | |
1899 | Uzavřením kontraktu s konstruktérem Friedrichem Lutzmannem z Dessau začíná v Rüsselsheimu výroba automobilů. Prvním vyrobeným vozem je Opel Patent Motor Car, System Lutzmann. |
1901 | Smlouva s Francouzem Alexandrem Darracquem o licenční výrobě jeho vozu. Vzniká první motocykl Opel. |
1902 | Na první podvozky ![]() |
1903 | Opel začíná vyrábět první čtyřválcový model 20/22 HP. |
1906 | Otevření filiálky v Berlíně. Výroba automobilky Opel se dostává přes hranici 1000 vozů. |
1907 | Na závodech o Cenu císaře Opel získává trofej pro nejlep±í německý vůz. |
1909 | ![]() |
1910 | Opel zavádí modulární systém výroby: Předem připravené karoserie je moµné kombinovat s různými podvozky a motory. |
1911 | Opel obsazuje dal±í sektor trhu: Společnost vyrábí první letecký motor, který je určený pro Eulerův dvojplo±ník. Rüsselsheimská společnost vyrábí také motorové pluhy pro velké zemědělské farmy. |
1912 | Výroba automobilů Opel se dostává přes hranici 10 000 vozů. Na základě zku±eností s obrovským poµárem v roce 1911 vyvíjejí konstruktéři společnosti Opel "Rüsselsheimské motorové poµární čerpadlo". Zprvu slouµí pouze pro potřeby hasičského druµstva automobilky Opel, později se v±ak velmi úspě±ně prodává hasičským sborům různých měst. |
1913 | Opel připravuje pro nadcházející sportovní sezonu zcela nový závodní vůz se čtyřválcovým motorem o objemu 2 l, který je vybavený čtyřventilovou technikou a vačkovou hřídelí v hlavě válců. Ta je poháněná samostatnou vertikální hřídelí. |
1914 | Poznatky z uplynulé závodní sezony roku 1913 zúročuje Opel ve stavbě unikátního závodního a rekordního vozu. Jeho motor má objem 12,3 l, coµ z něj dělá historicky největ±í motor, který se kdy v Rüsselsheimu vyráběl. Automobilka Opel roste a stává se největ±ím německým výrobcem automobilů. Rozjíµdí se výroba úspě±ného modelu Opel 5/14 HP, přezdívaného "Püppchen" - "Panenka". |
1916 | ![]() |
1919 | Opel otevírá závodní a zku±ební dráhu jiµně od Rüsselsheimu. Komplex, který zahrnuje obvodovou oválnou dráhu s klopenými zatáčkami, je vůbec prvním testovacím okruhem v Německu. Teprve dlouho po něm vznikají slavné závodní okruhy, jako např. berlínský Avus nebo proslulý Nürburgring. |
1924 | Opel investuje milion zlatých marek do modernizace automobilové výroby a stává se prvním výrobcem automobilů v Německu, který začíná v sériové výrobě vyuµívat montáµní linku. Prvním modelem, vyráběným touto moderní metodou, se stává Opel 4/12 HP, známý spí±e pod přezdívkou "Laubfrosch" - "Rosnička". Vyvíjí se i sí» obchodníků s automobily Opel. Dealeři začínají pracovat podle standardizovaných servisních postupů a za odvedené práce si účtují předem stanovené pevné ceny. |
1926 | Díky revolučním výrobním metodám a vysoké poptávce můµe Opel sniµovat cenu modelu "Rosnička" - z původních 4 500 marek cena klesla postupně na 2 980 marek a je±tě o něco později se dostala dokonce pod hranici 1 990 marek. Opel tímto způsobem opět ukázal, µe chce automobil přiblíµit co nej±ir±ím vrstvám obyvatel. |
1928 | ![]() ![]() |
1929 | General Motors získává v Opelu vět±inový akciový podíl. Opel se stává prvním německým výrobcem, který otvírá poji±»ovací společnost a vlastní banku pro financování splátkových plateb. |
1931 | ![]() |
1935 | Opel představuje model Olympia, první velkosériově vyráběný německý automobil s celokovovou samonosnou karoserií. Díky ní je nový vůz výrazně lehčí, bezpečněj±í, aerodynamičtěj±í. S modelem Olympia Opel uvedl do sériové výroby také nové výrobní metody, jako například "svatbu", během které se při jediné montáµní operaci spojuje karoserie s kompletním podvozkem. V Brandenburgu se staví závod na výrobu nákladních automobilů s roční výrobní kapacitou 25 000 vozů Opel Blitz. Opel se stává prvním německým výrobcem automobilů, jehoµ výroba překračuje hranici 100 000 vozů ročně. |
1936 | ![]() |
1937 | ![]() |
1939 | ![]() |
1940 | ![]() |
1944 | Polovina rüsselsheimského závodu je zničena, také závod v Brandenburgu je téměř celý zničen. |
1945 | Veškeré výrobní zařízení modelu Kadett je rozmontováno a jako válečná reparace převezeno do Sovětského svazu. |
1946 | ![]() |
1947 | ![]() |
1950 | Obnova a rekonstrukce rüsselsheimského závodu je dokončena. |
1951 | Opel jako první německý výrobce otvírá zkušební dráhu přímo v areálu továrny v Rüsselsheimu. |
1953 | ![]() |
1956 | ![]() |
1962 | ![]() ![]() |
1966 | Dal±í výrobní rekord, tentokrát v závodě v Bochumi: Z výrobní linky sjíµdí miliontý Opel Kadett. Opel otvírá testovací středisko v Dudenhofenu a závod na výrobu komponentů v Kaiserslauternu. |
1968 | ![]() |
1971 | Výroba automobilů Opel se přehoupla přes magickou hranici deseti milionů vyrobených automobilů. Desetimiliontým Opelem se stal model Rekord Caravan. |
1972 | Opel je největ±ím německým výrobcem, jehoµ trµní podíl činí 20,4 procenta. Upravený Opel GT s novým vznětovým motorem ustavil na zku±ebním okruhu v Dudenhofenu dva světové a osmnáct národních rekordů. |
1979 | Opel uvádí model "Kadett D", který se stává prvním Opelem s pohonem předních kol. |
1981 | Studie "Tech 1" demonstruje zájem konstruktérů automobilky Opel o otázky aerodynamiky automobilů. Tato studie se díky svému koeficientu odporu vzduchu cx = 0,235 stává světovým rekordmanem. |
1982 | Opel připravuje výrobu nového Opelu Corsa ve ±panělské Zaragoze. Soutěµní jezdec Walter Röhrl se spolujezdcem Christianem Geistdörferem vyhrává na Asconě 400 Rally Monte Carlo a stává se celkovým vítězem světového soutěµního ±ampionátu. |
1983 | ![]() |
1984 | ![]() |
1985 | Opel se stává prvním výrobcem automobilů v Německu, který do všech svých modelů nabízí katalyzátory. |
1989 | Opel se stává prvním výrobcem automobilů v Evropě, který všechny své modely standardně vybavuje katalyzátory. |
1990 | Opel je první automobilkou, která uvádí do praxe recyklační řetězec pro plastové součásti. |
1991 | ![]() |
1992 | Opel otvírá moderní závod v Eisenachu, který pouµívá řadu převratných výrobních metod a organizačních schémat. Zku±enosti s novým systémem z Eisenachu jsou potom vyuµívány při rekonstrukcích nebo výstavbě nových závodů Opel po celém světě. |
1994 | ![]() |
1995 | ![]() |
1996 | Opel představuje svůj první velkoprostorový model Sintra. ![]() |
1997 | Na autosalonu v ®enevě Opel představuje futuristickou studii Signum. Do modelů Vectra a Omega je moµné objednávat navigační systémy.![]() |
1998 | ![]() |
1999 |
!!! OMLUVTE CHYBY KLÁVESNICE !!! ± - Š |